Pandemin & betalningar

Den pågående pandemin har ändrat mycket i samhället och så även sätten som människor föredrar att betala på. Just att betala är ofta något som i grunden är relativt svårt att göra med hänsyn till de rekommendationer kring avstånd och handhygien som finns.

Betalningar i en fysisk miljö är i grunden baserat på just ett möte mellan två personer och en överlämning av ett kort, kontanter eller information vilket gör det svårt att följa alla riktlinjer fullt ut. Detta är något som svenskarna tagit fasta på och enligt en rapport från Svensk Handel som sammanfattat 2020 så visar det sig att många har ändrat sina vanor rejält.

Bland dem som ändrat sina vanor så är det oftast just kontanter och kort som fått stå tillbaka. 73 % säger sig ha minskat kontaktanvändandet och 21 % har minskat kortköpen. I stället har patienterna övergått till olika former av kontaktlösa köp där man inte behöver röra något för att genomföra betalningen.

De betalmetoder som går framåt under pandemin är Swish och olika former av fakturatjänster då dessa kan genomföras på distans. Fler än 50 % säger sig använda Swish  mer och 45 % använder fakturatjänster mer.

Redan innan utbrottet så kunde man se en tydlig trend åt detta håll så det verkar som att pandemin snabbat på en trend som redan var på väg. Mycket av betalningspreferenserna idag är styrt av hur man vill betala på nätet och där har länge olika fakturatjänster och Swish dominerat som den föredragna betalmetoden.

Så vad händer då om man inte erbjuder den betalmetod som konsumenten föredrar? Hur detta ser ut under pandemin har inte undersökts ännu men tidigare undersökningar visar på att detta leder negativa känslor hos patienten. Mest troligt är effekterna under pandenmin desamma som tidigare fast starkare. Det handlar trots allt för många om mer än att bara bli irriterad utan snarare om den personliga säkerheten.

4/5 ändrar sitt köptbeteende

Om inte favoritmetoden för betalning erbjuds

Det man kan se senaste åren är att utbudet av betalmetoder ökat och att 4/5 kunder ändrar sitt köpbeteende om deras favoritmetod inte erbjuds. Vissa struntar i att sättet de vill betala på saknas och tar vad som erbjuds medan var fjärde köper för en lägre summa. Dock säger sig hela 15 % vara beredda att gå så långt som att strunta i att köpa helt hos det företaget.  

Trots detta är det bara 27 % som anstränger sig för att erbjuda deras patienters föredragna betalmetod. Anledningarna är ofta att man inte vet hur man skall göra, att det kostar mycket pengar eller att man helt enkelt inte tror att patienterna efterfrågar andra betalmetoder.

Det är alltså väldigt viktigt att se till att man erbjuder den betalmetod som patienterna efterfrågar och om man inte idag erbjuder sina patienter betalning via Swish och faktura så är det dags att börja göra detta.

Vi på Payzmart är specialiserade på betalningar inom dentalbranschen och hjälper er gärna att hitta den bästa betalningslösningen för er klinik och era patienter. Vi kan enrumskliniken hela vägen upp till de största kedjorna och pratar gärna betalningar med dig.

Klicka på knappen nedan för att komma i kontakt med oss!